|
Vad är heraldik?
Heraldik är läran om vapen, det vill säga sköldemärken och deras tillbehör. Med
Nationalencyklopedin kan man skilja mellan teoretisk heraldik eller
vapenkunskap, som handlar om vapenväsendets utveckling,
regelsystem och symbolspråk, och praktisk heraldik eller vapenkonst,
som tillämpar läran i konkret bildframställning. |
Top |
Olika heraldiska regioner![Europas olika heraldiska regioner](../../bilder/region2.gif)
Genom tiderna har heraldiken uppdelats i
geografiskt åtskilda traditioner. Den fransk-brittiska
dominerar i den samlade heraldiska litteraturen,
men för den skull är det inte mycket av det som står i exempelvis
engelska
handböcker som kan tillämpas här i Sverige. Skandinavien bildar i
stället något av en egen heraldisk ”dialekt” tillsammans med Tyskland
och delar av Balticum. |
|
Vad är ett vapen?
Till en början kan vi specificera litet
noggrannare vad ett heraldiskt vapen är för något. ”Ett vapen är en
idé, utformad i bild i kontrasterande tinkturer efter vissa regler
baserade på den medeltida krigarens utrustning och representerande sin
ägare genom ärftlighet eller på annat sätt med viss stabilitet,” är en
definition som har föreslagits av heraldikkännaren Arvid Berghman.
|
Top |
Vapnets beståndsdelar
Ett vanligt släktvapen består av en sköld,
som visar ett bestämt så kallat sköldemärke. Sköldemärket är
innehållet i skölden – vapnets hjärta skulle man kunna säga.
Sköldemärket är komponerat av geometriska ”mönster” (häroldsbilder)
och/eller föreställande bilder (allmänna bilder/märken) i
kontrasterande tinkturer. En färg – rött, blått, grönt, svart – ska så
långt det någonsin är möjligt inte gränsa till andra färger, utan i
stället till en metall – guld, silver (eller till ett pälsverk).
Ovanpå
skölden vilar hjälmen med dess tillbehör; hjälmtäcke, hjälmbindel och
hjälmprydnad.
Hjälmtäcket har oftast den färg som dominerar
i skölden och är fodrat av den dominerande metallen. Hjälmtäckets
praktiska funktion är omtvistad. En del hävdar att det skyddade mot
solen under korstågen och sedan hängde med av gammal vana. Troligare
är att det helt enkelt skyddade mot smuts och rost.
Hjälmbindeln (även kallad vulst) håller såväl
täcket som prydnaden på plats. Bindeln är virad av två tygstycken i
livréfärgerna – den dominerande metallen respektive färgen i skölden.
I de fall då hjälmprydnaden baktill övergår i hjälmtäcket är bindeln
överflödig – det kan till exempel röra sig om djurfigurer vars päls
baktill kan dras ut till ett litet hjälmtäcke.
Som synes är vapnet en uppstapling av
signifikativa delar av den personliga krigs- eller
torneringsutrustningen. |
Top |
Historik
Heraldiken uppkom under 1100-talet och
relativt samtidigt i hela det västerländska kulturområdet. Uppkomsten
kan till en del förklaras av det som brukar kallas ”1100-talets
renässans” – en allmän uppblomstring av konst och kultur. Tillvaron i
Europas stenborgar hade tidigare varit karg och torftig i jämförelse
med nu, då borgherrefamiljerna fick större intresse av att engagera
musikanter och poeter, att smycka stenväggarna med tapeter och
bonader, att låta smida konstfulla dörrar och skrin – och, till allt
detta, söka lämpliga bilder och färger som kunde förknippas med just
deras familj. |
Top |
Tornering och korståg
Valde man väl en bild som sin symbol, så
fanns det knappast något mer tacksamt ställe att visa upp den på än på
uppvisningens fält, ärans skådeplats – tornerbanan. Torneringarna
utgjordes av olika kamputmaningar, inte minst duster till häst. Den
spirande heraldiken fick snabbt en framträdande plats i de här
evenemangen genom att riddarnas sköldar, vapenrockar, hästschabrak och
lansflaggor pryddes av deras vapenbilder. Särskilda funktionärer,
härolder (’budbärare’), fick hålla reda på de olika riddarnas vapen,
bland annat för att kunna identifiera riddarna för åskådarna på
läktaren. Härolderna utvecklade särskilda termer, som vanligt är i
sporter, och heraldiken (av medeltidslatin heraldus, ’härold’)
fick så småningom ett alltmer detaljerat regelsystem.
Torneringarna drog till sig riddare från när
och fjärran. Korstågen var också ett storskaligt tidsfenomen som
samlade mycket folk som efteråt kunde ta med sig nya idéer hem. Båda
faktorerna bidrog till att heraldiken fick en snabb spridning.
|
Top |
Heraldikens ankomst till Sverige
Det
äldsta kända säkra belägget på heraldiska vapen i Sverige finns
bevarat på sigillavtryck från 1219. Det är bröderna Sigtrygg och Lars
Bengtssöner, ett par stormän som i sina sigill har samma sköldemärke;
en lilja i en hjorthornskrona. Under den senare hälften av samma
århundrade kommer de första beläggen på att också kvinnor och präster
börjar använda vapen i sina sigill.
Bruket
spred sig också till borgarna i städerna. Det äldsta belägget utgörs
av stockholmsborgaren Henrik Sunnudags vapen, som räknas som det
äldsta ofrälse vapnet i Sverige. Det är tidigast bevarat i ett
sigillavtryck från 1320 och visar en delad sköld med ett liggande
hjorthorn i det övre fältet. |
Top |
Stil
Skölden är i Bengtssönernas fall ovan den vid
deras tid tidstypiska långsmala sköld som kallas normandisk sköld,
medan den i det andra vapnet ovan, som är ett sekel yngre, är bredare
och har rundad bas. I och med att århundradena gick framöver skulle
såväl skölden såväl som de andra komponenterna i ett vapen förändras
stilmässigt. |
Top |
Användning
Förutom i torneringar användes heraldiska
vapen under medeltiden som identitetssymboler på liknande sätt som
idag. Vapnet var närmast obligatoriskt i sigill men användes också på
gravhällar, i väggmålningar i kyrkor, i bokmålningar, dekormålning, på
textilier och så vidare. Sigillavtryck bevarade på dokument och
urkunder är det vanligaste sätt som vapenframställningar blivit
bevarade till idag på. |
Top |
Nya tiden
Med nya tiden inträdde också en ny tid för
heraldiken. Efter medeltidens utgång upphörde nämligen torneringarna.
Vapnen skulle framöver därför mer sällan ”bäras” i ”verkligheten” utan
oftare fungera som symboler. Inte minst viktig blev deras funktion som
statussymboler. Följdriktigt infördes nya element som heraldiskt kunde
uttrycka olika grader av rang. I Sverige var det den praktälskande
kung Erik XIV som redan till sin kröning 1561 införde en skiktning av
adeln genom att införa friherrlig och, däröver, grevlig värdighet.
Under 1500-talet omvandlades samtidigt det
gamla frälset till en ärftlig adel. Frälse (skattefrihet) hade förut i
princip tillkommit den som kunde göra rusttjänst, det vill säga ställa
upp med ryttare och häst när det var krig. Frälset hade varit ett
rörligt samhällsskikt. Adeln blev en samhällsklass, noga avgränsad.
|
Top |
Prakttecken, privilegier
För de högre värdigheterna inom adeln
uppfanns en mängd nya, praktfulla element. Vapnen indelades i många
fält med huvudsköld och hjärtsköld, med flera hjälmar, med rangkronor,
med sköldhållare. Lågadliga vapen fortsatte däremot att ha samma gamla
beståndsdelar som på medeltiden, liksom de ofrälse vapnen. Men det
fanns ett behov att skilja mellan adel och ofrälse. Kronor började
därför anses vara alltför glansfulla märken för ofrälsemän att föra i
vapen, och likaså gavs adeln ensamrätt till att föra öppen hjälm. Det
sistnämnda är sedan dess det enda säkra kriteriet som man kan
särskilja ett adelsvapen från ett ofrälse vapen genom. |
Top |
Den 13
april 1687 och den 26 januari 1698 utfärdades två kungliga
förordningar som syftade till att i lag skydda krona och öppen hjälm
från ofrälse användning. Den 10 augusti 1762 kom en ny kunglig
förordning som
bekräftade vad som dittills slagits fast; ofrälse män får inte föra
adlig sköld eller öppen hjälm. (Adlig sköld tolkas här som ett sådant
sköldemärke som förts eller förs av någon adlig ätt eller en sköld
krönt av en krona.) De här reglerna är egentligen de enda som någonsin
slagits fast i svensk lag vad gäller bredare heraldiska frågor och
formellt gäller de faktiskt än idag. |
![En sluten hjälm, för ofrälse](../../bilder/hjalmsluten1.gif) ![En öppen hjälm, för adliga](../../bilder/hjalmoppen1.gif) |
Top |
Livligt vapenbruk bland ofrälse ämbetsmän
Trots en del sneda blickar från adeln blev
16- och 1700-talen en första blomstringstid för vapenbruk bland
ofrälse. Bland ämbetsmän och borgerliga familjer i en mer eller mindre
framstående ställning var vapenbruket mest utbrett. Det kan till
exempel gälla kyrkoherdar, tullskrivare, professorer, borgmästare,
apotekare, handelsmän. I sådana släkter finns en mängd vapen som idag
är bortglömda. Den främsta vägen för att hitta dem är att gå till
arkiven och leta efter handlingar som kan tänkas vara beseglade med de
berörda personernas sigill. Flera exempel finns redan på släkter som
har ”återupplivat” sådana två- eller trehundraåriga familjevapen, och
de lär inte bli färre. |
Top |
1800-tal och nedgång
Under 1800-talet inträdde en svacka i
intresset och förståelsen för heraldik. Inom vapenkonsten hade moden
befästs som idag betraktas som oförenliga med heraldikens
grundtraditioner – sköldemärkena målades ofta med perspektiv, som små
genremålningar, hjälmarna framställdes smalhalsade och snedvridna och
i svartvita framställningar användes av ren okunskap så gott som
alltid skraffering, till exempel
Förödande för det ofrälse vapenbruket blev
också att en missuppfattning, som ledde sina rötter tillbaka till
förbudsförordningen från 1762 mot ofrälse användning av ”adlig sköld”
och öppen hjälm, fick spridning här i Sverige. Folk började nämligen
förknippa vapen med adelskap – och vapenbruket bland ofrälse släkter
upphörde så gott som helt och hållet. |
Top |
1900-tal och renässans
Under vårt århundrade har intresset för
heraldik vaknat på nytt. Mest syns det kanske i det att nästan varenda
kommun har antagit ett vapen som syns på trafikskyltar längs vägarna,
på flaggor på torgen och på myndigheternas brevpapper. Detta har skett
under detta sekel. Intresset för släktvapen breder ut sig. Vad gäller
heraldiken i stort kan man lugnt påstå att förutsättningarna är bättre
idag än de någonsin har varit här i Sverige. Regelsystemet har
utprövats och utvecklats under närmare niohundra år och är därför mer
fulländat idag än någonsin tidigare, samtidigt som 1800-talsfördomar
och okunskap – i stil med ”vapen är bara för adeln” – måste klä skott.
Pånyttfödelsen eller renässansen inom
heraldiken kan spåras redan i senromantikens intresse för medeltiden
under 1800-talets senare hälft. För vår del kom påverkan från
Tyskland, där det hade bildats föreningar som dels kan ses som de
första föregångarna till dagens heraldiska föreningar och samfund,
vilka organiserar en kulturell folkrörelse på samma sätt som skett
inom andra områden, som körsång, filateli, bågskytte för att nämna
några exempel. Dels uppställde dessa föreningar senmedeltidens rena
vapenstil som ett ideal. Så det är inte bara i mening av intresse man
kan tala om en renässans, utan också i mening av stilideal.
|
Top |
Intresset växer
Hur som helst. Det första tecknet på det nya
intresset kan sägas vara att riksheraldikern Carl Arvid Klingspor gav
ut en präktig vapenbok med nyritade, någorlunda ”moderna” vapenbilder
1890. Riksheraldikern, som efter 1865 knappt haft några konkreta
arbetsuppgifter alls, försågs också 1885 äntligen med uppgiften att
granska vapen innan de sattes upp på offentliga byggnader, fanor,
standar, minnesvårdar, mynt och liknande.
Landskapsvapnen fastslogs... Städerna började
anta vapen... På försommaren 1912 visades en utställning om heraldik
på Nordiska Muséet i Stockholm. |
Top |
Den
verkliga skjutsen framåt för det ofrälse vapenbruket kom med näste
riksheraldiker, greve Adam Lewenhaupt, som 1927 offentligt publicerade
en sista dödsstöt mot fördomen att vapen bara var till för adeln, och
med Arvid Berghman, som från den tiden till och med 50-talet flitigt
verkade för det ofrälse vapenbrukets spridning med en lång serie
böcker och artiklar. Trycket kom rentav riksheraldikerämbetet att 1934
börja inregistrera ofrälse släktvapen – eller borgerliga vapen, som
man sade då – men den verksamheten upphörde redan två år och 23 vapen
senare efter att någon röst i administrationen höjts som tyckte att
det där låg utanför organisationens ramar.
År 1959 bildades den samnordiska
sammanslutningen Societas Heraldica Scandinavica (Heraldisk Selskab,
Heraldinen Seura, Skjaldfrædafélagid, Heraldisk Selskap, Heraldiska
Sällskapet) i Köpenhamn som från och med 1960 berikar det heraldiskt
intresserade Skandinavien med publikationerna Heraldisk Tidskrift och
Heraldiske Studier. Från 1963 utges Skandinavisk vapenrulla av en
stiftelse med samma namn. Däri har hittills närmare 700 nya släktvapen
redovisats.
Svenska Heraldiska Föreningen bildades 1976 i
Göteborg och är idag med 200 medlemmar den största föreningen i sitt
slag i landet. Heraldiska Samfundet bildades 1992 i Stockholm.
Kopierat från
Gröna Stubben |
(MB) |
Aktuella vapen
Med tanke på hemsidans innehåll, så kommer här ett litet urval av
några aktuella vapen och häroldsbilder: |
![](../../bilder/panter-v.GIF) |
![](../slaktforskning/blekinge.gif) |
![](halland.gif) |
![](skaane.gif) |
Skåneland |
Blekinge |
Halland |
Skåne |
![](bornholm.gif) |
![](../../bilder/se-scani_small.gif) |
![](scanepanter_small.gif) |
![](../../bilder/coa_goransson_120_v.gif) |
Bornholm |
Skånelands flagga |
Skånepanter |
Släktvapen |
|
|
|
Top |
|
|