|
1000-talet till 1658
Vikingatidens Skånevälde byggde på sjöfart och internationell handel.
Blekinge var centrum för dess slavmarknad och ännu 1068 fanns där flera
tusen trälar. Med "kolonierna" Vinland, Normandie och de skånskbefolkade
delarna av Danelagen i England intog Skåneland en av de viktigaste
militära-politiska-ekonomiska positionerna i Norden och var efter ca 992 ett
självständigt biland till Danmark. Särskilt värmeperioden under 1000-talet
resulterade i en väldig nyodling och folkökning. Vikingafärderna avstannade
1042 och deltagandet i erövringståget mot England 1069/70 var en ren
politisk aktion. Den misslyckades och slutade med ett fördrag med de
normandiska stamfränderna, som redan 1066 gjort sig till herrar i England
och väl behövde nordborna i Danelagen som bundsförvanter. År 1068 beskrivs
Skåne som det danska rikets rikaste, skönaste och viktigaste del och med den
talrikaste befolkningen, ett stort handelscentrum (Adam av Bremen).
|
|
Redan ett halvsekel senare blir Skåneland genom sillfisket och
sillmarknaden i Skåne en internationell ekonomisk faktor. Mellan 1043 och
1371 utgjorde Skåneland också sex gånger ett eget kungarike och det var här
den nordiska unionstanken uppstod 1332, år 1387 accepterad av drottning
Margareta. Detta ledde till unionen 1397-1520, som bars upp av den skånska
adeln och representerades av Nordens då mäktigaste stormannaätt, de skånska
Axelssönerna (Thott). Jarlen, som alltid var folkmaktens symbol,
efterträddes 1182 av gelikareinstitutionen, kungens personlige representant,
som endast var en statsståthållare och helt beroende av konungens maktvilja.
Gelikaren kallades på danska gaelkere. Han var de förenande skånska landens
statsståthållare med furstlig titel: af Skåne (1200-t) och fanns 1170-1180
samt 1183-1383. |
|
Internationellt vida viktigare var Kyrkans makt. Redan 1066 hade
ordinatstiftet Lund sammanslagits med missionsstiftet Dalby, och 1103 blev
Lund ärkebiskopssäte med ett ärkestift omfattande hela Skåneland. Det blev
Nordens enda ärkebiskopsdöme med ärkebiskopen såsom andlig furste över icke
bara städer och borgar, utan hela härader och över hela landskapet
Borringholm, sachsarnas "Bornholm". Han blev snart påvens legat och Nordens
metropolitan, primas över den norska och svenska kyrkan. Biskoparna över
Örken (Orkney) - Hjaltlands (Shetlands)öarna, Färöarna, Island, Grönland,
Estland blev hans suffraganer, vilka, liksom ärkebiskoparna av Nidaros och
Uppsala, bringade honom sin hyllning i Lund. Så blev Lund och Skåne, som
redan 1068 hade 300 kyrkor, dvs. lika många som hela det övriga Norden,
Nordeuropas andliga och kulturella centrum 1066-1537. När svenskarna under
krigståget 1452 utplundrade lärdomssätet Lund hade det sju kloster och
tjugotre kyrkor samt oersättliga arkiv, bibliotek och konstskatter. I Dalby
byggdes år 1060 Nordens enda medeltida kungaborg och Nordens första
stenkyrka. Ärkebiskop Eskil grundade icke bara kloster, såsom 1144 det
ryktbara Herrevad, utan lät mellan 1138 och 1161 uppföra två för Norden
unika befästningar: Skefuingeborg på en ö i sjön med samma namn (nu
Skeingesjön) uppe i nordost och Aosehus i senaste staden Aose (Åhus).
Svartbrödraklostret i Aose, dominikanerordens högborg i Skåneland, blev ca
1250-1528 Nordens första högskola (ett berömt prästseminarium) och i Lund
verkade 1425-1537 Nordens första akademi osv. osv. Urkunder och handskrifter
skrevs redan på 1000-talet i Skåne. |
Top |
Hans nåde i Lund på sitt befästa Lundagård, räknades som en verklig
kyrkofurste, jämbördig med de nordiska kungarna. Mycket snart kom Skåneland
(med egen författning till 1536 och egen lands-, kyrko- och stadslag) och
ärkestolen i Lund att ingå förbund. Den skånska staten och ärkebiskopsdömet
utgjorde tillsammans Nordens starkaste andliga och politiska maktfaktor, och
kungadömet i Roskilde sökte politiskt spela ut det skånska folket och den
skånska kyrkan mot varandra för att ej bli överkört. Det gnisslade också
ständigt mellan kyrkomakten i Skåneland och kungamakten på Själland, oftast
med öppna konflikter som följd. De många medeltidsstäderna och talrika
köpingarna bildade grundvalen för det ekonomiska livet och var liksom
kyrkans institutioner medelpunkterna i vardags- och konsthantverk, kulturliv
och social gruppering. Klostren var lärdoms- och undervisningshärdar, t.ex.
ifråga om skolundervisning, läkekonst, trädgårdsodling och kunskap om
medicinalväxter och nya jordbruksmetoder. Städernas sjukstugor och
spetälskehus (leprosorium) var viktiga sociala inrättningar. Alla slags nya
yrkesmän kom under seklernas gång till städerna från Sachsland, varifrån en
gång också de missionärer kom, vilka undanträngde de samtliga
anglosachsiska. Sjöfarten var livlig. Hansan var den dominerande faktorn.
|
|
Lund växte fram såsom en särskilt gynnad kunglig bebyggelse med London
som mönster från omkring år 1020 och blev allt betydelsefullare. |
|
Stormannaklassen var rik och mäktig. Lågadeln talrik. Bönderna fria.
Efter digerdöden 1349 kom den ekonomiska kris, då både lågfrälset och
bondejordägarna tvingades avyttra sin jord till stormännen. Krisen varade
inpå 1400-talet. |
|
Ett särskilt omnämnande fordrar Skånelagen vars normgivande edition
nedskrevs 1202-1210. Man känner ej de exakta åren. "Den raetta Skaanske
Lagh, som ligger i S:t Lars kirke i Lund". Den skånska landslagen
inledes med sentensen: "Haui that Skanunga ærliki mæn, toco vitar oræt
aldrigh æn". Detta konstaterande, att de fria männen i Skåneland aldrig
tålt orätt i deras land, är det skånska folkets egentliga valspråk.
Kyrkolagen gällde 1161-1685 och stadsrätten 1250- 1282. |
Top |
Av Skånelagens talrika handskrifter märkes främst Codex Runicus, den på
fornskånska skrivna berömda runhandskriften från omkring 1250-1280 (nu i
Köpenhamns universitetsbibliotek). Den är märklig även därigenom, att den
innehåller den äldsta nu kända, alltså över 700-åriga skånska folkvisan och
den äldsta kända skånska notskriften. Folkvisan börjar:"Drömde mik en dröm i nat Um silki ok aerlik pael."
Melodin har utan vidare av danskarna gjorts till den danska radions
paussignal. Det är väl självklart, att den ingenting har att göra med dagens
Danmark. Den skall naturligtvis vara Malmöradions och övriga skånska
radiostationers signaturmelodi.
|
|
Den näst märkligaste av Skånelagens avskrifter är den (numera i Kungl.
biblioteket i Stockholm förvarade) omkring år 1290 präntade Codex Scanius.
Från 1300-talet känner vi fem och från 1400-talet trettio handskrifter av
Skånelagen, som 1505 översattes till danska och 1676 till svenska.
|
|
Särskilda bihang till de skånska landskapens allmänna lag blev Skånska
Kyrkorätten, nedskriven 1161 och den Skånska Stadsrätten, som tillkom ca
1250.
Skånelagen ägde giltighet i alla skånska landskap till slutet av 1683,
Kyrkorätten till 1685 och Stadsrätten till 1682. (I Norge upphävdes
landskapslagarna redan 1276 och i Sverige 1356, men barnen i de skånska
provinsernas skolor får idag icke läsa om sina förfäders egen lag, som
gällde ännu 1683, men väl om de för över 620 år sedan ogiltiga svenska
landskapslagarna. Inte heller får de veta någonting om Skånelands och det
skånska folkets verkliga historia och nationella hävder.)
|
Top |
Väsentliga händelser i Skåneland under perioden
Några markanta perioder och ödesdigra händelser under 1100-talet,
1300-talet och 1600-talet förtjänar att närmare beröras, eftersom de
avgörande påverkar den skåneländska autonomins historia.
Efter 1000-talets värmeperiod följde en ny köldperiod. Det innebar stora
påfrestningar för lantbruk, människor och den levande naturen. Kungamakten
sökte utnyttja detta för att eliminera det fria Skåneland och få fram en
mera avhängig politisk region. Härtåget mot venderna 1149 visar kungamaktens
utstuderade agerande. Såsom alltid bestod ledningsflottan av tre
självständiga flottor. Nu begärde danakungen att skåningarna först skulle
landstiga. Knappt hade den skånska hären gått i land och invecklat sig i
strid med slaverna, förrän först den själländska, sedan den jylländska
flottan stack till sjöss. Manfallet inom skånehären blev fruktansvärt, många
fartyg förlorades. Ett par år senare drog kungen våldgästande genom
Skåneland för att, såsom han påstod, erövra Småland. Företaget slutade i
Värend med ett totalt nederlag. De retirerande resterna av hären plundrade
Skåne. Nu var måttet rågat. När kungen 1154 återkom med starkt uppbåd och
skulle tala på det allskånska tinget vid Heliga Tre Högars tingsplats i
Arenlunda, nära kungasätet Arendala, mottogs han fientligt. Man ville icke
ha honom till kung av Skåneland. Bönderna sökte dräpa honom. Endast
ingripandet av Skånelands jarl räddade honom. Han överförde nu hela hären
till Skåne, härjade och plundrade och fick jarlen Toke Signessön (med
kungligt möderne) bragt om livet. Strax därpå stupade Sven Grate, som trots
tidigare våldspolitik påtvingats Skåneland 1157 såsom dess konung. (Jylland
och Själland hade egna kungar).
Oron i Skåneland fortsatte och då kung Valdemar 1178 lyckats få bort den
valde ärkebiskopen av Lund och i stället få sin fosterbroder, den
själländske biskopen Absalon av Roskilde, utsedd och denne i Skåneland
uppträdde såsom envåldshärskare, reste sig Skånes befolkning. Bl.a. hade
denne utlänning beslagtagit kungasätet Arendala och utkrävt extra pålagor.
Den danske kungen kom i spetsen för sin här och under åren 1180-1182
utkämpade Skåne det första öppna folkkriget i Norden mot den kontinentala
furste- och kungamakten.
Sverige stödde Skånelands frihetskrig, men landet förmådde ej klara sig
mot den nya beväpnade ryttarhären, som kungen efter kontinental förebild
fört i fält. Vid Dysiebro stod i mars 1182 ett avgörande, blodigt slag, som
slutade med kunglig seger. Detta slag levde kvar i minnet medeltiden ut som
det ödesdigra, förbannande dysiefallet. År 1182 inkallade landets ledande
storman, Aki Tubbasun, den i Sverige bosatte Oluf Skreng, som nu 1182 blev
Skånelands konung. Han åtföljdes av en svensk här. Valdemars krigsmakt
besegrades och den ondskefulle Absalon måste fly ur landet. Oluf Skreng dog
redan 1183. Valdemar påtvingades landet på nytt och Absalon med kumpaner
återvände, nu betydligt spakare.
|
Top |
Resultatet av händelserna 1149 -1182 var folkmaktens nederlag,
kungamaktens och kyrkans seger. Det visade att Skåneland icke längre
militärt kunde avgöra politiska frågor utan fr.o.m. nu var hänvisat till
stöd utifrån. Riddarhären, det tungt beväpnade, bepansrade rytteriet var
tekniskt överlägset bondeuppbåden och den skånska adelns begränsade rytteri.
Återigen var det Skånelands otillräckliga areal och befolkningsunderlag
jämfört med länderna väster om Öresund, som blev avgörande. Tidigare hade
det betytt mindre. Den skånska regionen vid 1300-talets början präglades av
klimatförsämringen med iskalla, långa vintrar, som började i Europa i slutet
av 1200-talet och fortsatte årtionden in på det nya seklet. Missväxt, nödår,
stark befolkningsminskning och allvarlig boskapsdecimering framtvingade
jordbrukets tillbakagång. Tusentals byar i Europa lades öde. När digerdöden
1349 nådde Skåneland var befolkningen här som överallt annars undernärd.
Bristande hygien och förorenade brunnar samverkade till pestens oerhörda
offer. Minst 35% och på vissa ställen 50-60% av befolkningen i Europa dog.
Hela det ekonomiska systemet råkade i oordning. Skatteinkomsterna räckte ej
till staternas utgifter. I Norden tvingades statsmakten till stora
utlandslån. Det var Hansan, som behärskade det ekonomiska livet. Tyska
penningstarka adelsmän köpte väldiga egendomar i hela Norden. |
|
Redan på 1320-talet blev kampen mellan kungen och ärkebiskopen av Lund
ödesdiger. Kyrkans skattefrihet för sina väldiga domäner, främst inom
ärkestiftet utökades, likaså dess fulla domsrätt i andliga frågor. Adeln
blev allt självständigare och uppförde borgar eller befästa gårdar, vilket
försvagade kungamakten i synnerhet när adelns militära förpliktelser
betydligt inskränktes. 1322 lockade kungens fiender i Nordtyskland stormän i
Halland att infalla i Skåne med ledaren Knud Porse i spetsen. Det vållade
stark oro i hela Skåneland. Kungamakten upplöstes 1327. Finanserna var hårt
ansträngda. År 1318 tvingades kungen att pantsätta hela Skåne till
riksmarsken Ludvig Albrektsson, en tysk greve, för ett tillgodohavande på
7000 mark. Samma år bröt en svensk här in i landet och plundrade det som
hämnd för kung Eriks danska hjälphär. År 1330 stod Danmark inför sitt
sammanbrott. Den holsteinske greve Gerhard fick bl.a. Skåne såsom pantlän
och insatte lågtyska slottshövitsmän, vilka terroriserade landet. År 1332
tröt dock skåningarnas tålamod och man gjorde uppror. Borgarna stormades och
stacks i brand, holsteinarna förjagades och i Lund höggs 300 av dem ned inne
i domkyrkan, dit de flytt. Det danska riket upphörde att fungera.
Kyrkofurste i Lund var nu stormannasonen och skåningen Karl Eriksson
Röde, som regerade från 1325 till sin död 1334.
År 1332 grep ärkebiskopen Skånelands roder och fann tillsammans med
stormännen och kyrkans dignitärer den enda politiska lösningen på den
skånska statens problem, sedan det danska riket upplösts och kungamakten
saknades i Danmark, nämligen eget kungaval enligt Skånelands författning,
som gav rätt att ta och vräka konung. Det fanns bara ett val:
Sverige-Finlands och Norges (och dess biländers) konung, Magnus Eriksson
(1316 -1374).
|
Top |
Det var i Lund, som den nordiska unionstanken föddes 1332. Att den nye
kungen ej hyllades på Lerbäcks Hög invid Lund var självklart. Han var
utländsk furste och eftersom han redan var konung måste man resa till honom.
Han mottog därför kungavärdigheten i Kalmar. Varje territorium var under medeltiden endast bundet till landsherrens
person, d.v.s. till landets furste. Även om han var herre över andra stater,
hade dessa ingenting med varandra att göra. Magnus Eriksson hade alltså 1332
tre riken, men i Skåneland var hans makt en fiktion, så länge han ej
behärskade de till greve Gerhard av Holstein förpantade kungliga slotten, t.
ex. Helsingborg, som ju normalt var militärt, administrativt och fiskalt
centrum i nordvästra Skåne. För att skaffa sig full suveränitet måste han
uppta lån av stormännen i Sverige -- Finland och på så sätt lösa ut greve
Gerhard.
Genom överenskommelse trädde kung Magnus tillbaka för den danske kung
Valdemar, som senare genom sin militära potential kunde landstiga i och med
vapenmakt erövra Skåneland, som utsattes för flerårig terror. Först 1368
blev det skånska folket av med honom, och kung Albrekt av Sverige valdes
till landsherre över landsherredömet Skåneland, såsom titeln lyder, men
redan 1371 måste denne avstå makten till Valdemar, som dock avled 1375. År
1376 valdes Valdemars dotterson kung Olav Håkansson av Norge till Danmarks
konung men avled 1387 på Helsingborgs slott. En vecka senare valdes modern,
Margerethe Valdemarsdatter, på det allskånska landstinget till "Danmarks fru
och husbonde och rikets fullmäktiga förmyndare". Hon bosatte sig i Skåne på
Lindholmens slott och fick nu acceptera den skånska unionstanken, som
segrade år 1397. Tio år senare var hon regent i alla de nordiska rikena. Hon
bar aldrig titeln drottning.
Från 1332 till 1520 spelade Skåneland en central roll i den nordiska
politiken. Unionsmakt och kyrkomakt hade sina säten i Skåne. Unionskungen
Erik av Pommern ville göra sin nya stad, Landeskron -- Landscrone till
Nordens huvudstad, men København förblev huvudstad.
Nästa gång Skåneland stod i Nordens blickpunkt var under kampen för
böndernas och borgarnas kung, adelsmaktens dödsfiende, Kristian II, som
överallt nackade stormän, inte bara i Stockholm. De skånska folkupproren
1525 och 1534 - 36 kunde bara nedslås med hjälp från den svenske Gustav I
och med värvade tyska yrkesförband i Frederik I:s tjänst.
Utgången betydde 1536 slut på folkmakten och ländernas suveränitet vid
kungaval i Danmark, reformation, adelsherravälde och för Sverige-Finland
1523 slut på landskapens möjlighet att avgöra kungaval samt 1543 slut på den
småländska och övriga svenska allmogens maktvilja. I båda fallen var det de
värvade tyska yrkesförbanden som krossade huvudexponenterna för nordisk
folkfrihet. I Skåneland skedde detta 1535 genom det fruktansvärda blodbadet
den 11 maj vid Bunketofta Lund, norr om Landskrone, och i Småland 1543 genom
drabbningen vid sjön Hjorten.
Den nordiska provinsialismens tid var förbi, men i Danmark kunde den
regionala särställningen under förenklade, men dock juridiskt garanterade
former leva kvar till 1683.
|
Top |
Den skåneländska reformationen har sin egen självständiga historia
(1525-1537). För Skåneland innebar de sedan 1505 oavbrutna anfallen och
sedan 1540 från högsta ort i Stockholm ledda gränskränkningarna en allt
överskuggande fara, som genom den danska och svenska kungsmaktens rivalitet,
och krig 1563 -1720, blev till en förut icke skådad katastrof inom alla
områden. Särskilt den meningslösa skövlingen och totala utplundringen under
kriget 1643-45 var obeskrivlig.
Freden i Roskilde 1658 och i Köpenhamn 1660 blev vändpunkten. År 1658
fördes hela Skåneland över till det svenska väldet och detta bekräftades
1660 - endast Bornholm övergick till Danmark.
Överförandet av Skåneland från den danske till den svenske kungens
maktområde blev till ett nedbrytande av alla dittills gällande traditioner
och värden.
|
Top |
Skåneland efter 1658
Den skånska nationaliteten är manifesterad 1332, 1368 och 1524. 1658-1660
får den sin bekräftelse genom Roskildefredens §9 och i Köpenhamnsfredens
§13, som reglerar Skånelands fri- och rättigheter. I Köpenhamn 1660, §13,
garanteras "at alle såväl skånske som danske och norske Undersåthare", skall
hållas skadeslösa. Med detta erkände Danmark och Sverige folkrättsligt
internationellt existensen av en skånsk nationalitet. Nationaliteten
dokumenteras också på de senare skåneländska lantdagarna, då de skånska
ständerna förnekar dansk nationalitet.
Redan på konferensen i Malmö 1524 tillbakavisas den svenske kungens
försök att förvärva överhöghet över Skåneland med den uttryckliga
motiveringen att Skåneland varken var danskt eller svenskt, men av ålder
tillhört det danska riket.
Erkännandet av skånsk nationalitet och det egna förnekandet av dansk,
skulle för språkfrågan, kulturtraditionen och det framtida
undervisningsväsendet få oanade negativa följder.
I Europa och inom europeisk maktsfär var alltsedan 1500- talet
suveräniteten över ett nyförvärvat område med egen nationalitet och
rättsväsende förenat med upprättandet av generalguvernementsstatus med allt
vad därav följde av autonomi.
Generalguvernementet Skåneland upprättades den 18 mars 1658, tre veckor
efter freden i Roskilde den 26 februari, och omfattade 1658-1660 alla
skånska landskap med fyra landshövdingar, två länshövdingar och en guvernör,
men efter freden i Köpenhamn 1660 endast Skåne, Halland och Blekinge med
fyra landshövdingar och två länshövdingar. Landets styresman blev den
svenske kungens personlige representant, generalguvernören, som alltså
fungerade som vice kung. Vid sin sida hade den skånske generalguvernören den
Skåneländska lantdagen i Malmö och vid behov ständermöten.
Under hela medeltiden samt 1500- och 1600-talen är det latinska Scania
städse synonymt med Skåneland som under medeltiden bestod av Skåne, Lister,
Blekinge, Söndrehalland, Norrehalland och Bornholm, från 1500-talet Skåne,
Blekinge, Halland och Bornholm. År 1546 talar t.ex. Kristian III om "vaart
land Skaane" och menar då Skåne, Halland, Blekinge och Lister.
|
Top |
Ännu på J.B. Homanns karta från år 1710 heter det i
huvudtiteln "Nova tabula SCANIAE", alltså Scania = Skåneland. Så
dominerande var Skåne att de andra landskapen bara räknades såsom
bihang intill 1719, då de skånska ständerna i stället talar om
Skåneland i stället för latinets Scania och vill att Skåne och
Blekinge skall utgöra ett guvernement.
Skånsk nationalitet nämnes ännu 1714 i dåtidens skånska borgar- och
husägarlistor och 1721 begär ordf. i skånska kommissionen, att en skånsk
adelsman skall inväljas i stället för en svensk, eftersom under 42 år ingen
skånsk adelsman "warit brukad i offentlige befattningar".
Den skånska nationaliteten liksom det skånska språket var även efter
freden 1720 en självklar realitet utan att det därefter särskilt omnämndes,
eftersom ingen rättslig skillnad mellan olika nationaliteter längre fanns
sedan guvernementet Skåne upphävts 1719 och riket fått en ny enhetlig
administrativ indelning. Tidigare fanns fyra erkända nationaliteter: svensk,
skånsk, tysk och dansk inom Skåneland resp. Skåne.
Det var en klar gräns mellan generalguvernementet eller officiellt den
skånska staten och Sverige. 1684 års rannsakningskommission betecknar därför
självfallet en person, bosatt i Småland, som boende "utom landet". Den
officiella termen löd 1658-1683: "desse nye utanför riket belägne
provinser", 1683-1693: "ett utländskt men inrikes land". Samma term gäller
de facto själva Skåne 1693-1719. Vid alla resolutioner från högsta ort
meddelades från Malmö uttryckligen om besluten enbart gällde den skånska
staten eller också såsom det heter -- "som i Sverige".
Konungariket Sverige och generalguvernementet Skåneland var alltså två
helt olika länder med olika nationalitet, språk och lagar osv. men båda
liksom storfurstendömet Finland (officiell titel från år 1580) underlagda
Kungl. Maj:t, dvs konungens person och alla dessa länders innevånare var
konungens undersåtar. Dåtidens folkrätt och statsrätt gällde i hela
västerlandet och överallt fanns nationalitets- och språkproblem.
|
Top |
Det Skånska rättsväsendets kollaps
Skånelands lag var Skånelagen och den Skånska stadsrätten samt den
skånska kyrkorätten.
År 1682 pådyvlades städerna svensk rätt och den 430-åriga skånska
stadsrätten upphävdes den 12 oktober. Formellt ansökte städerna om svensk
rätt med det svensk- och tyskdominerade Landskrona i spetsen.
Med prästerskapet helt underdånigt den ultrareaktionära svenska
statskyrkan underlättades försvenskningen, och den 26 april 1683 upphävdes
den vida över 500-åriga skånska kyrkorätten och ersattes med svensk
kyrkolag. Även här bearbetades prästerna av en liten ytterst energisk svensk
klick, inspirerad av Lunds stifts svenske biskop.
År 1683 upphävdes utan lantdagens hörande och utan medverkan av bönderna
som utgjorde 99% av befolkningen den urgamla 1202-1210 kodifierade
skånelagen, "Den Skånske Lov", och med den alla danska rättskällor (närmast
den betydligt modernare Christian IV:s Store Recess av år 1643). Helt kunde
enväldets beslut ej genomföras. - Den skånska giftermåls-och ärvdabalken
förblev gällande till 1690-talet.
Med alla dessa och andra aktioner upphävdes i praktiken den folkrättsliga
grundvalen för den skånska staten.
Slutligen förklarade Karl XI den 23 december 1693
generalguvernementsförfattningen för Skåneland upphävd. 1680 hade Blekinge
med den nyanlagda örlogsbasen avskilts från Skåneland för att skånsk lag
inte skulle gälla där, och nu avskiljes även Halland, som redan 1645 vid
förpantningen på 30 år till Sverige, skilts från Lunds stift.
|
|
Kvar står bara huvudprovinsen Skåne, som fram till den 9 maj 1719 utgör
guvernementet Skåne under en guvernör (överståthållare) utan den
vice-kungsställning och allt vad det innebar för självstyrelsen, som
existerat 1658 -1693. Generalguvernören Rutger v. Ascheberg hade alltför
påtagligt stått på Skånelands sida.
Vid införandet av det svenska rikets nya författning 1719 upphävs alla
tidigare beslut om guvernementsstatus. De skånska ständerna inlämnar en
utförligt motiverad begäran till riksdagen att guvernementet Skåne genom sin
särställning skall få bestå och anhåller om att även Blekinge skall ingå i
guvernementet samt konstaterar att även om tre landshövdingedömen tidigare
förekommit, så hade dock Skåne och Blekinge aldrig "warit skilde ifrån
hwarandra".
Den svenska regeringsmakten nonchalerade helt de regionala skånska
strävandena. I de skånska ständernas begäran omtalas vid sidan om Skåne
uttryckligen Skåneland i §§ 2 och 5.
Att man inte drog in Halland i bilden, trots ömsesidiga önskemål, berodde
på den då förhärskande kyrkliga stiftsadministrationen: 1645 hade av de
förpantade Halland och Viken (Bohuslän) bildats ett nytt stift med Göteborg
som biskopssäte. Denna stiftsgräns kunde ej överskridas. Alla studenter i
Lund från dessa landskap och staden Göteborg tvingades tillhöra den s.k.
göteborgsnationen, en ren skrivbordskonstruktion. Det fanns sålunda ingen
möjlighet att efter 1719 samordna och ännu mindre förena de skåneländska
landskapen med varandra.
|
Top |
Myndigheternas övervakning av medborgarna var rigorös. Bakom alla svenska
tvångsaktioner, speciellt fr.o.m. 1680, men även efter 1719, och allt lock
och pock för att med fredliga medel tillfredsställa överhetens önskemål
dolde sig den för Europa i övrigt dessbättre okända, hårdhänta likriktnings-
och försvenskningspolitik, som officiellt betecknades som uniformiteten,
varmed dess mening klart framgår. Det var denna slags statsdespoti som
sedermera, först på 1800-talet, t.ex. i Ryssland, tillämpades och som i
tsarväldet hette triniteten, men som redan vid franska revolutionen fanns i
Frankrike och överallt slog igenom: en stat, en nationalitet och ett språk.
Först efter 1945 började denna farsot ebba ut och lämnade plats för
minoritetsrörelser och numera även för regionalrörelser. Detta gäller
Västeuropa. I Östeuropa nådde det nationella förtrycket sin höjdpunkt i
slutet av 1800-talet och var en av de två stora drivkrafterna i kampen mot
tsarismen och dess störtande.
Det var i Sverige och i Karl XI, som denna draksådd hade sitt första
påvisbara upphov och tidpunkten var 1680. Skåneland blev dess första offer.
|
Top |
Nedbrytningen
Det svenska riket blev stormakt först 1648 och var ytterst känsligt
gentemot yttervärldens attityd. Icke minst gällde detta på det kulturella
området, där Sverige var ett primitivt underutvecklat land. Redan det danska
riket var såsom en urgammal erkänd kulturnation farligt och i än högre grad
dess rikaste och betydelsefullaste del öster om Öresund. I en
generalguvernörsrapport (1664) uppenbaras detta i all sin styrka då det
heter: "Vi ha vunnit en konungarike, men jag fruktar att vi ej förstå att
handskas med det". Sällan har ett konstaterande visat sig mera riktigt: på
60 år ruinerades och utplundrades Skåneland till oigenkännlighet.
Under Karl XI:s omyndighetstid etablerade oansvariga ämbetsmän och
officerare en våldsregim, och ett rent skräckregemente fördes 1664-1686 av
överallt inkvarterade svenska men till en början också tyska, finska och
polska soldater. Så kom den stora olyckan, nämligen skånska kriget och
motståndsrörelsen (militärt organiserad i friskyttekåren och i övrigt
organiserad i form av enstaka bondeaktioner, våldshandlingar av skogstjuvar
och den snabbt ökade skaran av hemlösa och utfattiga). Dessa skilda grupper
kriminaliserades av den svenska regimen såsom "snapphanar".
|
|
Denna motståndsrörelse kom Karl XI att snabbt ändra attityd gentemot
Skåneland. Även om han ej kunde realisera sina planer att tvångsförflytta
hela befolkningen till Livland och Ingermanland, dit 1665-1708 alla till
militärtjänst uttagna skåneländare (ca 35.000 man) tvångsmässigt
förflyttades, så var hela hans person i uppror mot skåneländarnas
majestätsbrott, såsom han uppfattade motståndsrörelsen, och så snart han
blev enväldig 1680 kunde han börja genomföra det svenska stormaktsväldet och
vidare planera för enväldet. Landskrona som 1525 hade 2000 invånare och vid krigsutbrottet 1643 ca
1200 räknade 1720 endast 348 själar i en totalt krigsförstörd stad.
Befolkningen enbart i Skåne sjönk mellan 1658 och 1718 från 180000 till
132800 eller med 26%; för hela Skåneland från 270000 till 213200 eller med
21%. Flyktingströmmen till Danmark 1658-1700 omfattade 15000 personer eller
8,5% av befolkningen 1658. Utskrivningen av krigsfolk 1600-1699 var ca 12000
man eller mellan 13 och 14% av den manliga befolkningen; totalt 1600-1713 ca
30000 man eller 33% av densamma. Samtliga tvångsförflyttades till Estland,
Livland och Ingermanland, där de i rullorna alltid har
nationalitetsbeteckningen "Schone" eller "Schonenländer". I
Karl XII:s krigsmakt utgjorde de 22000 man eller 36%. Vid Narva
avgjorde de den svenska segern och i dagorder från Karl XII omnämnes
dessa elittruppers tapperhet gång på gång.
|
Top |
Icke desto mindre behandlades de såsom ett främmande element, som skulle
hållas nere. Så heter det 1678 i ett dekret om städernas styrelse i
Skåneland, att "infödda svenskar, men icke danska eller skånska män
tillsättas". Och 1693 säges om en person vid borgmästarval, att han bör
väljas och "dessutom är en svensk man från Kalmar". År 1721 avvisas alla
önskemål om en skånsk representant i Skånska kommissionen. Den skulle vara
helsvensk.
I alla offentliga handlingar talar generalguvernörerna om "den skånska
nationen" och "den skånska staten" till skillnad från Sverige och den
svenska nationen. Besvärsskrivelser i all oändlighet från olika personer,
områden, städer och stånd beklagar sig över intrång i den skånska nationens
rättigheter, främst av svenskar, men i städerna också av tyskar. Både
kungamakt och regering i Stockholm håller det starka lågtyska elementet om
ryggen. Adeln, officerskåren och köpmännen var i huvudsak lågtyskar. De hade
sina församlingar och kyrkor runt både i Skåneland och Sverige. Tyska
kyrkobyggen får direkt bidrag av kungahuset både under 1600- och 1700-talen.
Den svenska riksdagen beslöt emellertid 1747 att jämna Landskronas
praktfulla, en gång av Erik av Pommern som domkyrka tänkta, S:t Johannis
Baptista, med marken därför - som det officiellt heter - "den låg i vägen
för fästningens kanoner". Förstörelsen var 1788 fullbordad och t.o.m. de
hundratals gravstenarna slogs sönder och användes till de sedan 1714
oavbrutet pågående försvarsanläggningarna, för vilka också större delen av
medeltidsstaden och halva antalet fastigheter föll offer, så att staden
utgjorde en in på 1850-talet fullständigt utvecklingshämmad befästning. Det
är otroligt att så ödesdigra ingrepp kunde ske i en stad mitt under en inre
fredsperiod.
Alla dessa 1658-1720 ödesdigra aktioner mot Skånelands arkivskatter,
bibliotek, klosterrester och slott och samtliga befolkningen påtvingade
regeringsinitiativ eller direkta maktmanifestationer (t.ex. 1683:
Skånelagens, 1693: generalguvernementets och 1719: guvernementets
upphörande) innebar ingenting annat än ett mer eller mindre i juridisk form
klätt successivt upphävande av de folkrättsliga fredstraktaterna av 1658 och
1660 (inklusive Lund 1679). Så mycket märkligare blir då den absoluta danska
tystnaden i fredsfördraget på Frederiksborg 1720 och alla senare
diplomatiska dansk-svenska förhandlingar under åren 1720-1809 liksom vid de
danska kungarnas direkta kontakt med Skåneland 1743-1809. Däremot pejlade
danskarna gärna bakom kulisserna det skånska folkets inställning till svensk
regeringsmakt.
Det behövs uppenbarligen en sakkunnig rättshistorisk och folkrättslig
undersökning om vad de svenska ingreppen (helt dikterade av Karl XI
personligen 1680-1697) innebar. Även om en sådan undersökning just för
ögonblicket kan synas ha ett enbart historiskt och formellt intresse, bör
den å andra sidan kunna ge en folkrättslig de facto och rent av de jure
grundval för varje form av regionalt självstyre, resp. regionala strävanden.
Under en framtida totalt förändrad internationell situation kan den
relaterade historiska och i lika hög grad den kulturella bakgrunden utgöra
en regional självstyrelses grundval.
|
Top |
Svensktid
För var och en måste fredsfördraget 1720 ha framstått såsom Danmarks
accepterande av den svenska regeringsmaktens åtgärder 1658-1719. Detta
innebär i verkligheten Danmarks avskrivande av den Skånska frågan.
År 1743 blir emellertid Skåneland ånyo aktuellt i det stora europeiska
politiska spelet. Ryssland hade i kriget mot Sverige erövrat hela Finland.
Danmark var nu icke Rysslands bundsförvant.
Den 19 mars 1743 valde Sveriges bondestånd kronprins Frederik av Danmark
till svensk tronföljare, men Rysslands hotelser fick de andra stånden att
avvakta, dalkarlarna marscherade mot Stockholm men besegrades, och dagen
efter, den 23 juni utsåg de tre stånden Adolf Fredrik av Holstein- Gottorp
till tronföljare. Då hade den överallt inflytelserike Oluf Håkansson dragit
sig undan och övergivit kronprins Fredriks sak. Det var rädslan för Ryssland
som avgjorde valet.
Kristian VI blev ytterst uppbragt över tronföljarvalet i Stockholm och
gav order om den danska arméns landstigning i Skåne, men förmåddes ändra sig
med tanke på risken för krig med både Sverige och Ryssland.
Dessa händelser kom alltså att väcka upp den skånska befolkningen i de
tre landskapen liksom Danmark och man övervägde en ny lösning av den skånska
frågan. Mer blev det ej. Den holsteinska frågan kom istället att bli
problemet för dansk utrikespolitik. Det dansk-ryska förbundet 1765 varslade
illa för det svenska riket, men Danmark, Norge och Sverige- Finland ingick
jämte Nederländerna år 1780 ett neutralitetsförbund med Ryssland, vilket
svenskarna lämnade 1788. År 1794 slöt de nordiska rikena ett
neutralitetsförbund, men allting var labilt i Europa. År 1808 tvingade
Ryssland Danmark till krig mot Sverige.
Vapenvilan 1809 öppnade möjligheten för Frederik VII att bli svensk kung,
men hans avoghet mot svenska förhandlare omöjliggjorde denna lösning. Valet
föll i stället på prins Carl August av Augustenborg, som den 18 juli valdes
till Sveriges tronföljare. Redan 1810 avled denne dock av hjärtslag på
Kvidinge hed i Skåne, varefter hans broder, prins Fredrik Christian utsågs
till tronföljare.
Bondeupproret i Skåne 1811 avslutade den aktiva skånska insatsen gentemot
regimen och därmed perioden 1720-1811. Denna opposition kunde denna tid mer
eller mindre öppet demonstreras, men den fick aldrig utlopp för det skånska
folkets innersta känslor mot en mycket hård överhetens regim, som hela denna
tid misstänksamt iakttog allt som kunde tolkas såsom statsfientlig attityd
och som i statsapparaten hade alla instrument för att både psykiskt och
fysiskt utplåna motståndsmännen.
Europas nyordning 1815 skapade en ny politisk karta, men också en ny
reaktionär anda och en ny statsmakts förmyndarskap. I Norden hade Finland
kommit under Ryssland 1809 och Norge förenats i union med Sverige.
Förloraren var Danmark.
I Skåneland väcktes de kulturella och historiska aspekterna till nytt
liv. Aktivitetsbehovet vändes snällt men entusiastiskt mot utopia. I Lund
uppstod den akademiska och borgerligt betonande skandinavismen 1829. Den
nådde samband med en bred folklig samhörighetskänsla med danskheten och
dansk kultur, vars markanta uttryck blev förbrödringsfesten nyårsnatten
1837/38 på isen mellan Helsingborg och Helsingör. Förbrödringen var en öppen
demonstration mot Karl XIV Johans beryktade cirkulärnot mot skandinavismen
1837. Deltagandet för Danmarks sak under krigen 1848/49 och 1864 blev till
en stor folkrörelse med många skåneländska frivilliga, och många hundra
schlesvigare kom som flyktingar till alla hörn av Skåne, där de mottogs
närmast såsom förlorade och återfunna bröder.
Oskar I omfattade helt skandinavismen och vistades ibland i Skåne, t.ex.
då under hans medverkan vapenstilleståndet i Malmö i juli 1848 mellan
Danmark och Preussen undertecknades. Karl XV, som var hertig av Skåne,
lovade 1863 Danmark allians, något som regeringen bestämt motsatte sig. Han
förde en betonat skandinavisk politik och var med vänskapliga band nära
förbunden med Frederik VII. Han vistades helst i Skåne och blev genom sin
folklighet och sitt glada och friska liv på Bäckaskog oerhört populär i sitt
hertigdöme.
Slutet av 1880-talet och början av 1890-talet dominerades det politiska
livet av tullfrågan och striden mellan protektionister och frihandlare.
För Skåneland, främst Skåne, var frågan om prissättnigen på
spannmålsprodukter och tullarna på livsmedelsprodukter av vital betydelse.
De stora handelshusen från Ystad till Helsingborg var beroende av
spannmålshandelns lönsamhet. Så uppstod det en stark opposition mot
frihandeln i Skåne.
Man var beredd att bilda ett skånskt lantmannaparti och det fanns
påtagligt intresse för ett skånskt liberalt parti 1892. Det förhindrades
genom Oskar II:s ställningstagande. Riket var för honom en självklar enhet
och han var en förklarad motståndare till protektionismen. För några
skånska, d.v.s. ur monarkins synvinkel separatistiska, politiska bildningar
fanns ingen plats.
1872 återupptar Matthias Weibull såsom protest och tillika uttryck för
skånsk aktivism det medeltida lundensiska ärkebiskopsdömets fana, som blir
till Skånelands rödgula korsfana. Den blir populär inom borgerliga kretsar,
framför allt i sydvästra Skåne och hissas gärna intill 1920-talet.
|
Top |
På 1910- och 20-talen når den storsvenska linjen inom riket sin
höjdpunkt. Den visar sin maktfullkomlighet genom att i hela Skåneland, först
och främst i Skåne, reses kunga- och fältherrestatyer och minnesstenar över
svenska segrar. Höjdpunkten nås 1926 vid firandet av 250-årsdagen av slaget
vid Lund. I konungens närvaro hålles militärparad och storsvenska tal, men
de besvaras genast med en stor socialdemokratisk skånsk-dansk
massdemonstration vid monumentet i Lund, uppe på resterna av den forna
Lerbäcks hög. Med denna folkliga och skånska manifestation slås den
chauvinistiska och militaristiska vågen ut i Skåne, även om det tar några
år. Inom överklassen och delar av medelklassen lever dock dessa storsvenska
reaktionära idéer kvar. Det kan vi t.o.m. nu utläsa ur dagspressen i Skåne,
främst av de icke skånskägda tidningarna. År 1923 utkom en liten skrift: "Det skånska problemet" författad av
skaparen av den nya skånska katolicismen och ledaren för den
romerskt-katolska kyrkan i Sverige, David Assarsson. Den väckte stort
uppseende och bekämpades fanatiskt av alla storsvenskar och skånska
anpasslingar. I själva verket var den en oskyldig erinran om vad skånsk
historia före 1658 var, en vädjan till skånsk självbesinning och skånskt
medvetande, kort sagt en akademisk betraktelse. Den fick stor betydelse för
många människor i de skånska landskapen och gav faktiskt upphov till den
1937 stiftade ännu livaktiga kulturorganisationen Sällskapet Skånsk Samling
(SSS), liksom för flera andra senare sammanslutningar t.ex. för skåneländsk
historieforskning 1950. |
Top |
Skåneregionens plats i ett framtida Europa
Fredsfördragen i Roskilde den 26 februari 1658 och i Köpenhamn den 26 maj
1660 undertecknades enligt ovanstående av regeringarna i två suveräna
kungariken. Skåneland och det skånska folket stod av dåtida folkrättsliga
skäl utan juridisk kompetens att uppträda såsom en tredje fördragspartner,
men båda traktaterna erkänner det skånska folkets fri- och rättigheter. Den
av den svenska kungamakten omedelbart efter freden den 15 mars 1658
upprättade generalguvernementsförfattningen, var de facto och de jure
erkännandet av skånsk nationalitet och Skånelands regionala självstyrelse
eller som det hette den skånska staten.
Det förhållandet att kungariket Danmark i fredsinstrumentet den 26
september 1679 icke upphäver hela eller delar av de 1658 och 1660 ingångna
traktaten bekräftar endast tidigare överenskommelser.
Fredsfördraget på Fredriksborg den 3 juli 1720 förbigår visserligen de de
facto genom det svenska enväldet 1680-1719 upphävda traktaterna 1658 och
1660, men ger heller ingen juridisk kompetens åt dessa aktioner och minst av
allt något erkännande av dessa åtgärder.
För det skånska folket och för det historiska till 1693 städse regionalt
styrda Skåneland med dess intill 1683 bestående Skånelag kan sålunda den av
det svenska enväldet påtvingade politiken icke vara annat än ett ensidigt
upphävande av fredsfördragen 1658 och 1660, som avslötos över huvudet på
Skåneland och dess folk. Ännu 1710 redovisar svenska kartor
enhetsbeteckningen Skåneland eller Scania. Även det har utan orsak
avskaffats och Skåneland har utan vidare geografiskt inlemmats i "Götaland",
vartill det ju aldrig någonsin hört.
Detta har skett jämsides med ett uppseendeväckande betonat och starkt
svenskt engagemang för alla slags nationella frigörelseprocesser och
demokratiska minoritetsyttringar ute i världen. Inom riket har en iskall
tystnad iakttagits.
Ett sådant förfarande fråntager de svenska statsmakterna varje rätt att i
världens ögon framstå såsom exponent för en verklig demokrati och
motståndare till varje form av territoriellt förtryck.
Det regionala arbetet måste börja med att de regionalt intresserade
sammansluter sig och ger uttryck för sina önskemål. Först om en folkrörelse
kan skapas har regionala krav utsikt att överhuvudtaget bli beaktade, vilket
dock inte betyder att centralregimen ger ett område regionala rättigheter.
Sådana måste tillkämpas, kanske tillsammans med andra regioners
intresseorganisationer. Det ser vi av utvecklingen i t.ex. Belgien,
Storbritannien och Spanien. Men de kan också trots maktvilja motarbetas
såsom i Frankrike. Friesernas kamp i Nederländerna, Tyskland och Danmark kan
aldrig leda till ett samlat territorium, så länge nuvarande s.k.
statsgränser består, men man arbetar för sina gemensamma intressen i resp.
stat. Idag är de baltiska staternas kamp särskilt aktuell.
För en skånsk regionalpolitisk rörelse gäller det att börja i Skåne och
ha detta som primärt mål. Kan man nå kontakt med regionalt intresserade
grupper i Blekinge och Halland samt Bornholm är det av vital betydelse att
ett samarbete inleds. Därutöver blir en samarbetsform aktuell för andra inom
det svenska riket verksamma grupper och först därefter med samtliga nordiska
och europeiska regionalrörelser, varvid man från fall till fall får anpassa
ömsesidig information. |
Top |
Livsvillkor för varje regional verksamhet är och förblir saklighet, sans
och måtta och att uteslutande utgå från existerande aktuella situationer och
i varje enskilt ställningstagande stanna inom verklighetens och
möjligheternas ram. Viktigt är att arbeta för kulturpolitik och kulturinstitutioner och
överhuvud för den regionala befolkningens rätt att bestämma i eget hus. Här
får dagssituationen bestämma initiativens art och räckvidd.
En regionalrörelse får hur nyktert och sakligt den än arbetar i samtiden
och mot framtiden aldrig glömma sin speciella uppgift, nämligen att det som
skall byggas upp måste vila på regionens historiska grundval. Vissa
specifika historiska betingelser kommer alltid att utgöra den röda tråden.
Ett folk utan historiskt medvetande är som en kropp utan själ. Det saknar
identitet. Skåningar och skåneländare skall sålunda aldrig glömma att det
svenska kungliga enväldets aktioner mot Skånelands fördragsmässigt
garanterade urgamla fri- och rättigheter åren 1680-1719 folkrättsligt sett
var olagliga. |
(SSF) |
|
|